Wycieczka szlakiem umocnień półwyspu helskiego (20 VI 2013)

W telegraficznym skrócie:

Wyjazd o godzinie 7:00 z Grupy na półwysep helski. Około godziny 10:30 jesteśmy na miejscu, chwila przerwy i zabieramy się za zwiedzanie. Na pierwszy ogień Muzeum Obrony Wybrzeża mieszczące się w stanowisku artyleryjskim „B2″ baterii Schleswig-Holstein. Tam oglądamy krótki film o analogicznym dziele mieszczącym się w Norwegii, co daje nam obraz ogromu i potęgi tej broni. Następnie przechodzimy przez kolejne pomieszczenia Muzeum aby w końcu znaleźć się na działobitni. Jeszcze wejście na koronę stanowiska, aby zobaczyć działobitnię z góry i spacerkiem do kolejki wąskotorowej, która zawiozła nas do stanowiska artyleryjskiego „B3″. Obejście wokół i wejście na górę stanowiska i spacerkiem do następnej kolejki wąskotorowej, która zawiozła nas do składu amunicji. Po obejrzeniu składu amunicji z powrotem do Muzeum, skąd spacerkiem udaliśmy się do Wieży Kierowania Ogniem. Tam zwiedzanie wystawy (m.in. ogromna makieta całego półwyspu ze wskazanymi obiektami umocnień) oraz wspinaczka na samą górę, skąd ponad wierzchołkami drzew dostrzec można Bałtyk. Następnie powrót do Helu i szybkim marszem obchodzimy 21. baterię artylerii przeciwlotniczej i dochodzimy do baterii Laskowskiego, gdzie chwilę odpoczywamy i wyruszamy plażą do powojennej baterii 100mm. Tam podziemnym korytarzami przechodzimy przez 4 stanowiska i wychodzimy przy porcie rybackim. Chętni wyruszyli do fokarium, a część oddała się odpoczynkowi i posileniu się na promenadzie. Około 17:30 wyruszyliśmy z powrotem do Grupy, gdzie dotarliśmy około 21:00.