WYPRAWA ZSO NR 1 DO GDYNI (23 V 2014)

Dnia 23 maja 2014 r. uczniowie klas II i III z zaprzyjaźnionego z PTTK Gimnazjum Nr 1 w Grudziądzu wraz z trojgiem OSeSKów, czyli dyrektor Marleną Treichel, płk. Jackiem Treichel, naszym prezesem Ryszardem Fierkiem i opiekunami udali się w podróż historyczno-wojskową do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej w Gdyni. Wyjazd nastąpił rano o godzinie 6:00 autokarem udostępnionym dzięki uprzejmości Komendanta Centrum Szkolenia Logistki. Na polskie wybrzeże dotarliśmy chwilę po godzinie 8:00 i trzeba powiedzieć, że zastaliśmy tam wyśmienitą pogodę. Przy bramie wjazdowej na teren Portu Wojennego w Gdyni czekał na nas zaprzyjaźniony ze szkołą kmdr ppor. Jacek Wajchert, opiekujący się wszystkimi podczas całej wizyty. Na nadbrzeżu przywitał nas sam dowódca dywizjonu kmdr Wojciech Sowa. Po serdecznym powitaniu zgromadziliśmy się przy ORP „Heweliusz”, którym udaliśmy się w rejs po Zatoce Gdańskiej. Wielkim przeżyciem dla uczniów było zapoznanie się z ceremoniałem oddawania honorów  tzw. „świstem trapowym” na gwizdku bosmańskim. W czasie rejsu uczniowie i opiekunowie z wielkimi zapałem zwiedzali „Heweliusza”. Zapoznano się z prezentacją związaną z osiągnięciami dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW – jednostką, która m.in. w 2012 r. uzyskała tytuł honorowy „Przodujący Oddział Wojska Polskiego”. Miłym spostrzeżeniem na okręcie był fakt, że w mesie oficerskiej na honorowym miejscu znajduje się flaga miasta Grudziądza, przekazana do dywizjonu przez Prezydenta Miasta Grudziądza pana Roberta Malinowskiego podczas podpisania porozumienia. Znajduje się tam również ryngraf Szkoły, czyli Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1. Niewątpliwą przyjemnością było poczęstowanie nas w mesie okrętowej smaczną, gotowaną na okręcie, wojskową grochówką. Po zakończonym rejsie, punktualnie o godzinie 11:00 na okręt przybył kmdr Wojciech Sowa, z którym wykonaliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia. Następnie udaliśmy się na kolejny okręt, tym razem wchodzący w skład dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów – ORP „Gen. T. Kościuszko”. Przy trapie witał nas dowódca – kmdr por. Grzegorz Mucha. Fregata rakietowa klasy Oliver Hazard Perry zrobiła na wszystkich ogromne wrażenie. Chłopcom najbardziej spodobało się uzbrojenie okrętu, jak również lądowisko dla helikopterów. Zaskoczeniem było odnalezienie siłowni sportowej, służącej załodze zwłaszcza podczas długich rejsów. Niektórzy pasjonaci kina już przed wejściem na okręt wiedzieli, że brał on udział w filmie „Polowanie na Czerwony Październik”. Kolejny punkt naszej wyprawy był wielkim zaskoczeniem i wywołał moc niezapomnianych wrażeń. Mianowicie udaliśmy się do 13. dywizjonu trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. Tam mogliśmy zobaczyć sprzęt do nurkowania i samobieżne pojazdy do poszukiwania i wyciągania min. Prezentowany sprzęt był super nowoczesny, a co najważniejsze każdy uczestnik mógł go zobaczyć i dotknąć. Zaskoczeniem było usłyszeć, że mały robot potrafi pociągnąć samochód osobowy, co marynarze sprawdzili rankiem tego samego dnia. Te prawdziwe cuda techniki należące do wspomnianej jednostki wojskowej, można będzie zobaczyć w przyszłym roku, w ZSO nr1 podczas dorocznego Ekofestynu. Punktem kolejnym naszej podróży była możliwość płynięcia szybką łodzią pontonową. Gdy dowiedzieliśmy się, że każdy z uczniów może nią popłynąć, byliśmy zaskoczeni i bardzo uradowani. Młodzież nie posiadała się z radości, gdyż każdy z nich mógł popłynąć. Szczerze można powiedzieć, że Ci którzy słabo się czuli na ORP „Heweliusz”, tym razem szybko wyzdrowieli, a byli i tacy, którzy popłynęli nią kolejny raz.  Młodzieży nie chciało się opuszczać Marynarki Wojennej, ale jeszcze w planach mieliśmy podczas drogi powrotnej do Grudziądza zwiedzanie Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku. W Szymbarku zwiedziliśmy m. in. „Dom Sybiraka” wraz z prezentacją składu kolejowego mającego prezentować, w jakich warunkach odbywały się wywózki na wschód. To, że prezentowana lokomotywa nie jest modelem radzieckim, dowiedzieliśmy się po powrocie z interesującej notatki, autorstwa pasjonata kolejnictwa – Macieja Wiśniewskiego. Był też wywołujący nieoczekiwane reakcje dla zmysłów „Dom do góry nogami”, a także bunkier Tajnej Organizacji Wojskowej „Gryf Pomorski”. Wyprawa ta miała na celu popularyzację i eksponowanie współczesnego oblicza jednostek Marynarki Wojennej w środowisku uczniowskim oraz zapoznanie uczniów ze specyfiką służby w tym rodzaju wojsk i trzeba przyznać, że się udała. Uczniowie byli bardzo zadowoleni, co można było usłyszeć z ich ust i wyczytać z ich twarzy. W zdecydowanej większości brali w niej udział uczniowie regularnie biorący udział w rajdach turystycznych organizowanych w ramach Pucharu KTP. Szczególne podziękowania przekazano pod adresem właśnie OSeSKów – pani dyrektor Marlenie Treichel,  panu Ryszardowi Fierkowi, panu pułkownikowi Jackowi Treichel za pomoc w organizacji całego przedsięwzięcia, za wspaniałe niespodzianki i przewodnictwo w wycieczce. Wielkie podziękowania składamy za wsparcie udzielone nam podczas organizacji przedsięwzięcia przez Centrum Szkolenia Logistyki im. Kazimierza I Odnowiciela.